August 7, 2012

.::Jangan Pernah Bermain Dengan Api::.


Assalamualaikum..

Hari ni dah masuk puasa yang ke-18...maknanya lagi 2 bulan aku bakal dinikahi...nak menunggu ke 2 bulan 2...ya Allah banyaknya dugaan aku kene tempuh...lemah terus semangat...lumpuh terus kudrat bila terkena macam ni...hari pertama Ramadan aku dah menangis...dan x mustahil akan terus menangis...tak mengapa...menangis adalah salah satu terapi yang paling hebat untuk meluahkan perasaan...tapi aku x boleh terus tenggelam dalam permainan yang dicipta manusia...kalau x usaha aku slame beberapa bulan ni sia2 belaka...mungkin mereka x tau ape yang bergolak dalam hubungan aku dengan dia sekarang...mungkin bagi mereka yang tiada ikatan xkan sanggup meneruskan perjuangan bila dah sampai tahap macam yang jadi kat aku skarang...berkali2 diduga dengan retakan hubungan...sampai satu tahap dah terlerai sedikit serpihan tapi aku gam semula dan cuba untuk mengukuhkan kembali...biar retak seribu...selagi ada daya...aku akan teruskan juga...pada aku masalah dalaman biarlah ia terus tersimpan...xperlulah nak dihebahkan pada orang ramai...apa guna aku canangkan cerita...kalau perkara sama juga yang jadi berulang2 kali...lama2 orang akan mula bosan dan xkan ada yang bersimpati walau dah separuh mati...tapi disebabkan sikap mendiamkan diri aku tu lah aku dikutuk...maruahku dipijak2...ibarat semua kesalahan dibahu aku...niat aku cuma untuk membentuk...niat aku cuma untuk memperbaiki hub kami...mungkin syarat yang diberikan terlalu keras padanya...tapi aku tahu die tetap mencuba walau diprovok dengan syak wasangka dariku...semua tu aku buat untuk ketahanan mental masing2...ketahanan diri masing2...untuk mengembalikan punca kepercayaanku yang telah hilang...itu hukuman pada dia...yang mempermainkan kasih setia aku padanya...dan dia terima seadanya...pada mereka sekeliling yang tak tahu duduk perkara sebenar...lebih percayakan kata2 orang lain dari kata2ku...kononnya hilang hormat kepadaku hanya disebabkan perkara yang disalah erti...aku xpernah mengharapkan orang hormat padaku disebabkan panggilan @ pangkat...tetapi tolong hormatkan masalah peribadi aku...hormat peribadi dengan erti kata jangan dicampur hal antara kami...kalau ada yang salah paham xsalah kalau bertanya...ini tidak...dicanang merata ibarat diriku sampah...ibarat diriku xbermaruah...ibarat diriku boneka yang dijadikan untuk diperolok-olokkan....

HEI!!! aku ada hak...ada hak untuk berasa sangsi...aku ada hak untuk berasa cemburu selepas semua yang terjadi pada aku...kamu apa yang kamu tahu...jangan diadili mereka yang kamu tidak kenal...jangan adili mereka atas perkara yang kamu sendiri xsedar jangan diadili mereka atas perkara yang kamu dendamkan...bukan semua masalah berada dalam situasi yang sama...kamu dan aku berlainan cara...apa yang kamu buat aku x buat...dan apa yang kamu xbuat itu yang aku buat...cara kamu bertindak dah menunjukkan perbuatan kamu...mungkin pada kamu aku cakap macam good2 je...tapi aku cakap atas apa yang dah aku buat...semuanya bergantung pada situasilah...sekurang2nya aku tidak canang cerita kamu pada orang ramai...bukan seperti kamu...kamu...dan kamu...sudahlah dulu ditinggalkan....sekarang nak kutip balik ke? sedap kamu mengutuk dia...sekarang nak buat baik pulak ke? hanya sebab aku cemburukannya...betul cemburu buta bawa padah...tapi aku cemburu bukan sebab aku suka2 cemburu aku ada point...beserta bukti yang dia sendiri xboleh sangkal...apatah lagi kamu...segala isi yang ada dalam pergaduhan kami ia adalah rahsia kami...siapa kamu untuk membongkarnya...menabur fitnah dan mempercayai fitnah sama je bahananya...jangan disebabkan xpuas hati dengan perkara lain...kamu sanggup nak tengok hubungan kami musnah....cukup2lah manusia...syaitan dah diikat bulan2 puasa ni...jangan pula nak diikutkan baran yang jadi pengganti syaitan tu...dendam hanya akan memusnahkan hidup...kamu xterkena apa yang aku lalui sekarang...kamu hanya akan tau bila kamu berada ditempatku...dan aku berdoa pada Tuhanku yang satu agar kamu semua diberi dugaan yang sama sepertiku...bukan untuk menyusahkan kamu tetapi untuk kamu merasai perit yang aku lalui...dan baru kamu tahu kebenaran yang sebenar2nya...doa orang yang teraniaya selalunya akan termakbul selagi ia berlandaskan jalan yang betul...kalau niat kamu hanya sekadar ingin aku sakit hati teruskanlah menghina dan mencerca...pada aku tugasku telah selesai...sebab aku sudahpun terangkan pada kamu hal yang sebenar2nya...kalau niat aku untuk bergadoh @ memecah belahkan silaturrahim yang ada...untuk apa aku bersusah payah slama ni kumpulkan kamu semua...untuk apa aku bersusah payah mengingatkan orang  yang patut mengetuai kamu supaya ingatkan kamu semua...untuk apa aku bersusah payah meluangkan masa untuk kamu hanya sebab xsanggup tengok kamu dipermainkan....untuk apa aku bersusah payah beri nasihat walaupun kamu balas dengan makian??untuk apa??? kalau aku ni penyebab hubungan ni renggang untuk apa aku bersusah payah buat semua 2??? 

kalau kamu fikir apa yang aku buat sebelum ni hanya sekadar untuk tunjuk baik je...hentikanlah...hentikanlah...sebab yang x jaga hub ni sebenarnya bukan aku...tp semua ahli yang ada dalam ni...hanya sebab masalah dalaman aku...masalah perhubungan aku...kamu adili aku dengan meletakkan kesalahan kat atas bahu aku semuanya...hebat...sungguh hebat....aku diam kamu lagi melampau...aku biarkan...kamu lagi semangat membakar...apa kamu fikir aku xde hati dan perasaan ke???? jangan terlalu ikutkan dendam dihati sebab apa yang kamu inginkan xdapat...pada aku wajar aku cemburu pada tunangku sendiri...wajar aku berkepit dengan tunangku sendiri dan wajar aku jaga hubungan kami sekiranya ada yang xkena...wajar juga aku ambil tindakan jika sesuatu terjadi supaya kami tidak kecundang terus ditengah jalan...kenapa aku yang ambil tindakan??kenapa aku yang kene jaga??kenapa aku y harus cemburu?? bukan sebab aku ni queen control...tapi sebab dia masih kabur dalam segalanya...dan dah jadi tugas aku untuk menggerakkannya...dah jadi tugas aku untuk menunjukkan jalan yang dia patut buat...kalau 22 lepas tangan habislah hubungan ni...tapi kamu adili aku dengan tuduhan yang xmasuk akal...apa pun status kamu xkan termasuk dalam hal aku dan dia...semuanya sebab sikap...perbuatan...kepercayaan...dan semua ni kamu tiada hak untuk adili....dan pada kamu....hanya sebab kamu tak dapat buat rutin harian kamu dengannya dulu kamu nak serang aku dengan tuduhan macam tu..dia ada hak untuk pilih jalannya sendiri..bukan hanya mengikut telunjuk kamu..kalau tiada angin masakan pokok bergoyang...sebelum ni...kamu call mesej mengadu dengan dia depan aku...ada aku kata apa2...hanya sebab kamu xboleh terima gurauan kasar dari kawan aku untuk membalas kata2 yang kurang sopan dari kamu...kamu musuhi aku...bukan aku yang x matang tapi kamu...hanya sebab nak menyakitkan hati aku kamu buat plan yang aku rasa sangat kurang ajar...kamu pula...kamu penah hidup dalam dunia kamu dulu...kamu tahu sakitnya macam mana...sepatutnya kamu lebih matang buat keputusan...sepatutnya kamu ingat apa yang telah aku terangkan pada kamu...tapi kamu memilih yang negatif dan terus percaya tanpa bertanya aku...tercetusnya salah faham sampai kamu musuhi aku...hei kawan....kamu dan kamu...aku tak sangka kamu seperti lalang...tidak pernah aku memusuhi kamu...malah aku hormatkan kamu...aku dengar masalah kamu...aku selami sampai aku jadi marah bila tahu kamu dikhianati...tp semua tu ku pikir tidak dihargai langsungkan...malah ingat pun mungkin tidak...jika gelaran yang aku panggil kamu selama ini pun kamu pertikaikan...xmengapa...begitu juga kamu...xsangka kamu suka gosip jugakkan kawan...

Padamu wahai sayang2ku...terima kasih ada ketika aku perlu...kamu tahu punca sebab dan musabab kenapa aku buat macamni slama ni...cukup sekadar kamu mendengar keluh kesahku ketika aku perlukan kamu...biarlah mereka nak kata apa pun...yang pasti aku tahu aku buat semua ni untuk kebaikkan aku dan dia...dan xpernah terlintas pun untuk membabitkan mereka semua...tapi diam aku disalahertikan...biar tuhan je yang balas semuanya...berdosa pada kita untuk memutuskan silaturrahim tapi jika itu hendaknya mereka...terpulanglah...kawan bergembira senang nak dapat...kawan menangis susah nak jumpa...tapi alhamdulillah...aku masih punya mereka yang boleh digelar sahabat...dan aku tahu Allah tak akan bagi dugaan pada mereka yang tak mampu...bila dugaan macam ni datang  aku tahu aku yakin aku kuat...dan aku akan jaga selagi boleh...kalau niat mereka untuk menyakiti aku...memang mereka dah berjaya...tapi kalau niat mereka untuk menghancurkan hubungan aku...itu yang aku akan perangi habis-habisan...InsyaAllah...

Terapi yang paling mujarab...




No comments:

.::KLik Aj3::.