April 27, 2012

.::Mengutuk feat Menghina vs Dendam::.


Assalamualaikum...

Aku terpanggil untuk berkongsi...banyak sangat pulak aku nampak orang yang menghina orang lain dengan sewenang2nya kat fb...yelah sekarang ni kan fb lah medium yang paling senang orang nak berhubung antara satu same lain kan...tapi...kite kene ingat...semua manusia yang ada kat dunia ni semuanya xperfect...mesti ade kekurangan...setiap makhluk kat dunia ni...Tuhan dah jadikan ade keistimewaan masing-masing...mungkin dari segi kecantikan...kemewahan atau pun kepandaian masing2...sebelum ngate orang tengok dulu diri sendiri sama ada dah ade ke belum sifat yang baik pade orang yang nak di ngate 2...sebelum judge orang...kaji dulu punce nye ape...
contohnye...nak ngate die xlawa/ensem...tengok diri dulu dah cukup sempurna ke diri 2...perlu ke nak ngate tentang sume 2 sedangkan makhluk yang Tuhan cipta ni semua nya memang cantik2 belaka...kalau die hodoh...lawa ke kite...kalau nak kate hidung die senget...mancung sangat ke hidung kite...kalau kate mulut die xcantik...cantik sangat ke mulut kite...mungkin dari segi fizikal die x lawa...tapi tutur kate die lemah lembut xmaki orang x ngate orang...itu dah dikategorikan sebagai kecantikan jugak...yang mungkin x ada pade kite...
ade jugak 2 yang nak kutuk orang 2 miskin...papa kedana...kaya sangat kah kite nak kate orang macam 2...rezeki tuhan ni ada kat mane2...dugaan yang Tuhan berikan pada kite xkan sama...mungkin die diuji dengan kemiskinan...kite diuji dengan mende lain...kaji balik walaupun die miskin...ade die buat orang x...ade die amik hak orang x...dan kadang2...orang miskin ni die diberi kelebihan dengan sentiase bersyukur dengan rezeki die walaupun x banyak...sentiase rendah diri...tidak menunjuk2...mungkin die miskin harta tapi kaya budi bahasa...berlainan pulak dengan orang kaya...bukan semua yang cam2 la...tp orang kaya yang menghina orang miskin ni slalunya die hanya kaya harta...tapi miskin budi bahasa...lebih2 lagi kaya atas dasar mak bapak...n bukan atas usaha die pun kaya 2...lagi la sombongnye melampau2...
sifat dendam dan saling x puas hati gan org lain...aku x paham dendam 2 dikasifikasikan sebagai ape pade sesetengah pihak...wajib ke dendam kalau orang 2 buat jahat kat kite...perlu ke berbalas kalau orang 2 wat naya kat kite...perlu ke canang satu kampung y die buat kite... serious xpaham aku...mmg kite patut marah bile orang buat kite...mmg kite patut marah bile orang penaya kat kite...tapi perlu ke berdendam...ape faedahnye dendam ni...motifnye ape...aku xdapat nak pk kan langsung pasal hal ni...pade aku...yang aku nampak...nak marah nak bengang nak menyampah xpe tp jgn smpai timbul dendam...sebab bile berdendam 2 y kite nak bercerite je sal buruk orang 2...asik nak x puas hati je kat orang 2...n terase ape yang orang 2 cakap tuju kat die...sedangkan xde kene mengene pun dengan die dalam hal 2...terase sendiri...bile dah bercerite...timbul pulak tokok tambah dari orang sane sini...akan jadi satu isu...dan sesi kutuk mengutuk pun jadi...2 y keluar segale maki hamun...2 yang keluar hina menghina...2 yang keluar disamekan orang yang die dendam 2...dengan gelaran macam2...xpaham...xpaham...
bile ade dalam situasi macam ni...mesti x tau nak buat ape kan...sesetengah orang akan suruh diam je...jangan balas...kalau balas makin panjang...kalau diam lame2 orang 2 senyap sendiri...sesetengah orang kate pulak...bangun tegakkan keadilan diri sendiri...bitau kat semua yang diri x bersalah...pade aku pulak...kalau ade lam situasi ni...aku akan bercakap bile ade point...kalau orang yang disane x boleh terima...diam...sebab aku lagi suke berdamai...kalau dilayan akan jadi gadoh..maki...kutuk...lame2 xsuke...benci...n akan timbul dendam...balik2 pusing kat situ jugak...xkan kemane...biarlah orang nak benci aku...biarlah orang nak berdendam dengan aku...yang penting aku buat hal aku...nak meloyan ke hape ke aku x akan babitkan orang lain....xde kene mengene dengan orang len pun..dan maafkan je la segala kata2 nista yang telah dilemparkan...ecece....aku manusia...manusia xlari dari buat silap...maaf kalau aku ade terbuat perkara kat atas ni..bile di kaji semua ni...bagi peringatan jugak kat diri sendiri...biarlah orang yang x puas hati 2...nak kate kite macam2...pade aku hal aku...hal aku...xde aku nak babitkan orang dalam hal aku...panas jangan dilawan dengan panas...**peringatan kepada diri sendiri jugak**


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat.”
Hadith riwayat Ahmad dan Tirmizi
Huraian:
Memperli, memperolok-olok, mengejek, menghina, memperleceh, memperlekeh, memanggil dengan gelaran yang memalukan, menyatakan kekurangan orang secara terang-terangan dan sebagainya adalah perbuatan yang sangat dilarang oleh Allah.
Sesiapa yang mencaci orang lain sebenarnya dia mencaci dirinya sendiri. Sebaiknya selaku umat Islam kita hendaklah hidup saling hormat-menghormati, bantu-membantu dan tolong-menolong. Justeru, apabila mendengar celaan, kita sepatutnya bertindak menyembunyikan keburukan tersebut sekalipun seseorang yang dicela itu memang telah melakukan sesuatu dosa yang mengaibkan kerana kemungkinan orang itu telah bertaubat dan taubatnya diterima oleh Allah. Sesungguhnya sesiapa yang berbuat demikian ganjarannya adalah amat besar di akhirat kelak.


No comments:

.::KLik Aj3::.